Ägg & protein

Kroppen innehåller flera hundra tusen olika slags proteiner som är skräddarsydda för olika funktioner. Ett stort antal är enzymer medan andra är hormoner, exempelvis insulin. Alla proteiner är uppbyggda av 20 olika enheter som kallas aminosyror. Åtta, ibland nio, av aminosyrorna är livsnödvändiga och måste tillföras via maten.

Ägg innehåller alla de livsnödvändiga aminosyrorna i en perfekt blandning. Det gör att kroppen kan använda allt protein i ägg.

Ett ägg innehåller 12,3 procent protein varav merparten finns i vitan men långt ifrån allt. Även gulan är rik på protein. Ett normalstort ägg innehåller nästan 7 gram protein vilket motsvarar ungefär en tiondel av vad en vuxen person behöver varje dag. Omkring 4 gram av proteinet finns i vitan och 2,9 gram i gulan. Livsmedelsverket rekommenderar att mellan 10 och 15 procent av den energi man äter kommer från protein. 1 gram protein innehåller lika mycket energi som 1 gram kolhydrater, 4 kcal.

Ungefär 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt behöver vi äta för att må bra. För en 75- kilos man betyder det 60 gram protein per dag eller - mätt i antal ägg – åtta och ett halvt ägg. En kvinna som väger 60 kilo behöver äta protein motsvarande 7 ägg. För den som tränar hårt kan behovet dock vara större.

Ägg innehåller alla de livsnödvändiga aminosyrorna i en perfekt blandning. Det gör att kroppen kan utnyttja allt protein i ägg. En vuxen man behöver varje dag få i sig protein motsvarande 8 och ett halvt ägg, en kvinna ungefär 7 ägg.

5 i topp-recept!

>> Spaghetti Carbonara >> Chèvrefrittata
>> Powersmoothie
>> Äppelcrêpe 
>> Pytt på Pers vis


Foto: ©iStockphoto/Torsten Schon