Ägg & gi

Glykemiskt index, GI, är ett mått på hur snabbt matens kolhydrater kommer ut i blodet. Många eftersträvar livsmedel med lågt GI eftersom detta leder till ett stabilare blodsockervärde och därmed en jämnare belastning på bukspottskörtelns insulinproduktion.

Hur högt GI ett livsmedel har bestäms av de kolhydrater som ingår. Raffinerat mjöl och rent socker har högt GI, medan fullkornsmjöl och fiberrik mat har lågt GI.

Flera studier har visat att lågt GI kan bidra till att sänka nivåerna av kolesterol och halten skadligt LDL- kolesterol i blodet.

Ägg innehåller inga kolhydrater alls och heller inga fibrer. Ägg har därför ett glykemiskt index som är så nära noll man kan komma. Det gör ägg till den idealiska maten för den som vill hålla nere måltidens totala GI.

Om ett livsmedel med högt glykemiskt index, exempelvis en skiva formbröd som har ett GI nära 100, kombineras med ett livsmedel som ägg med lågt GI-värde, sänks måltidens totala GI. Att lägga ägg på smörgåsen är därför ett effektivt sätt att sänka GI.

Ägg innehåller inga kolhydrater och har därför ett glykemiskt index nära noll. Om ägg ingår i måltiden sänks måltidens sammanlagda GI-värde. 

5 i topp-recept!

>> Spaghetti Carbonara >> Chèvrefrittata
>> Powersmoothie
>> Äppelcrêpe 
>> Pytt på Pers vis

 









Foto: ©iStockphoto/Torsten Schon