Ägg & träning

Att äta tillräckligt vid ökad fysisk aktivitet är viktigt men också att äta rätt. För den som tävlar och vill uppnå bra resultat är det extra viktigt att äta optimalt.

En som tränar mycket, exempelvis en långdistanslöpare, har högre omsättning av sina celler och behöver mer protein än en normalperson. Man brukar räkna med 1,2- 1,4 gram protein jämfört med normalpersonens 0,8 gram per kilo kroppsvikt.

Det är extra viktigt att äta tillräckligt med vitaminer och mineraler när man tränar. Många köper multivitamintabletter eller mineraltillskott. Det är lite som konstgjord andning. Ännu bättre är att välja livsmedel med mervärde, det vill säga mat som förutom protein innehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter. Lax exempelvis, liksom ägg, är med sitt högvärdiga protein och rika innehåll av vitaminer och antioxidanter väldigt bra mat för den som tränar.

Vid träning är det extra viktigt att få i sig antioxidanter via maten. När musklerna jobbar omsätts mer syre vilket leder till att fler reaktiva ämnen, fria radikaler, bildas.

För den som tränar mycket är det alltså extra viktigt att äta mat med högt näringsinnehåll. Det ska vara bra energi, bra proteiner, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Allt fler talar om supermaten som gör oss friskare och får oss att orka mer. Hit hör apelsin, blåbär, broccoli, bönor, kalkon, lax, sojabönor, spenat, te, tomater, valnötter, yoghurt och – ägg!

Hård träning gör det extra viktigt att äta rätt. Ett sätt är att äta mer av supermaten: apelsin, blåbär, broccoli, bönor, kalkon, lax, sojabönor, spenat, te, tomater, valnötter, yoghurt och – ägg! 

5 i topp-recept!

>> Spaghetti Carbonara >> Chèvrefrittata
>> Powersmoothie
>> Äppelcrêpe 
>> Pytt på Pers vis

Foto: ©iStockphoto/Torsten Schon