frukost med ägg håller dig mätt längre

Enligt Aftonbladets kostexpert Fredrik Paulún är ägg en bra bas för frukosten. Med ägg håller du dig mätt länge och får dessutom i dig nästan alla viktiga näringsämnen. Här tipsar han om den bästa starten på dagen.

Det finns massor av bra och goda alternativ för frukost. En omelett med ett glas apelsinjuice, osockrad müsli med yoghurt eller havregrynsgröt med mjölk och skivad banan är bra. Det sistnämnda alternativet behöver ofta ett eller två kokta ägg för att det ska mätta bra.

Kokt ägg är faktiskt ett tillägg som funkar till alla frukostar och nya studier visar att man står sig bättre hela dagen när man äter det. Faktum är att man spontant äter färre kalorier alla mål resten av dagen eftersom man helt enkelt håller sig mer mätt.

Gillar du bröd är matiga mackor också ett bra alternativ. Brödet ska självklart vara sockerfritt och bör innehålla hela kärnor eller frön av något slag. Bra pålägg är till exempel makrill i tomatsås, stekt eller kokt ägg, rostbiff med potatissallad eller vanlig ost och skinka. Och du, kom ihåg att kaffe och te är nyttigt!

5 i topp-recept!

>> Spaghetti Carbonara >> Chèvrefrittata 
>> Powersmoothie
>> Äppelcrêpes
>> Pytt på Pers vis  

 




Foto, toppbild: ©iStockphoto/Torsten Schon