Ny attitydundersökning ger färska siffror om svenska ägg:

86 procent äter ägg flera gånger per vecka

Svenska Äggs nya attitydundersökning visar att 86 procent äter ägg flera gånger i veckan och åtta av tio tycker att det är ett måste att alltid ha ägg hemma. Ägg anses som gott, enkelt, säkert och användbart och som ett livsmedel som är klimatsmart, proteinrikt och hälsosamt.

Undersökningen visar att 86 procent äter ägg flera gånger i veckan och konsumtionen ligger i genomsnitt på 5,3 ägg per vecka. De som tränar regelbundet och personer i åldern 35-44 år äter fler ägg än genomsnittet.

– Det är så klart glädjande att så många äter ägg så ofta, säger Pernilla Alsén, kommunikatör på branschorganisationen Svenska Ägg.  

Ägg toppar ”måste ha hemma-listan” framför till exempel bröd, pasta, mjölk, ris och potatis.

Högt näringsinnehåll

En majoritet (56 procent) anser att ägg är ett av de mest näringsrika livsmedel de kan äta och 77 procent anser att ägg är ett prisvärt livsmedel.

– Ägg är verkligen ett superlivsmedel, det innehåller i stort sett alla näringsämnen som vi människor behöver för att växa och må bra. Undersökningen visar också att ägg används till dagens alla måltider, från morgon till kväll, säger Pernilla Alsén.

Enligt attitydundersökningen tänker många yngre personer på ägg som ett hälsosamt och proteinrikt livsmedel medan äldre i högre utsträckning förknippar ägg med matlagningsegenskaper, vardagsmat och lång hållbarhet.

Lågt klimatavtryck

Undersökningen visar att nästan hälften, 46 procent, anser att ägg är ett klimatsmart livsmedel. Nio av tio (86%) av de som medvetet väljer klimatsmart mat tycker att det är ett måste att alltid ha ägg hemma.  

– En livscykelanalys från forskningsinstitutet RISE bekräftar det konsumenterna anser i undersökningen, att svenska ägg har ett lågt klimatavtryck och ett högt näringsinnehåll, berättar Pernilla Alsén.

Hela 73 procent av de deltagande i attitydundersökningen anser att ägg är ett säkert livsmedel.

– Det är ett bra kvitto på den svenska äggbranschens kvalitetsjobb. Svenska ägg produceras med spårbarhet, certifiering och kontroller hela vägen från hönan till konsumenten. Den rosa checken på skalet är en garant för detta, säger Pernilla Alsén.

Fakta i korthet från undersökningen:

  • 86% äter ägg flera gånger per vecka.
  • 2 av 5 äter ägg till lunch och middag.
  • Gott, enkelt, hälsosamt och proteinrikt är det man främst förknippar med ägg.
  • 82% anser att ägg är proteinrika. 
  • 78% anser att ägg är ett prisvärt livsmedel.
  • 73% anser att ägg är ett säkert livsmedel. 
  • 9 av 10 tycker att ägg är enkelt att tillaga och användbart till mycket. Det märks också på att ägg är ett livsmedel som används till i princip alla dygnets måltider.
  • 8 av 10 köper hellre ägg med symbolen Rosa checken på äggskalet och Från Sverige-märket på förpackningen än andra ägg.
  • 46% anser att ägg är ett klimat-smart livsmedel.
  • 9 av 10 (86%) av de som medvetet väljer klimatsmart mat tycker det är ett måste att alltid ha ägg hemma.

 

Källor: 1) Attityder till ägg, Ipsos, 1 000 webbintervjuer, 2022. 2) Äggets livscykelanalys, RISE 2020.

  • Branschorganisationen Svenska Ägg
  • Klustervägen 13
  • 585 76 Vreta Kloster
  • Telefon +46 73- 823 08 90
  • Besöks- och leveransadress:
  • Klustervägen 13
  • 585 76 Vreta Kloster